Utrecht: La-Vita, 2011

ISBN: 9789079556182

Oorspr. titel en uitg.: About a girl – Australie: Allen & Unwin

Vertaling (uit Engels): Johanna M. Pas

Recensie: Connie van Gils

Coming of age

Flynn begint vrij gewoontjes met een meisje dat verliefd wordt op een meisje dat zingt en gitaar speelt. Wat hebben lesbische vrouwen toch met meisjes met gitaren? Maar als je eenmaal door de exposé heen bent, het boek uitgepakt hebt als het ware, komt er een zeer welgekozen cadeautje tevoorschijn.

En als ik na het lezen van deze liefdesgeschiedenis op de achterflap lees dat Horniman onderscheiden is met de Book of the Year Award van de Children's Book Council of Australia, voor een ander boek, begrijp ik dat. Horniman heeft de gave van het schrijven. Ze schrijft soeverein, meeslepend, authentiek proza, 5 op de schaal van Richter (heftige trillingen die door iedereen met schrik worden waargenomen), dat toch verrassend lichtverteerbaar blijft. Flynn leest fijn, heel fijn, maar pas op voor naschokken.

De onzekere, hoogbegaafde Anna (19) heeft na een flinke depressie die ze te boven is gekomen onder andere met medicijnen, het ouderlijk huis verlaten. Ze is verhuisd naar een andere stad, woont nu op zichzelf en werkt in de plaatselijke boekhandel. Ze probeert de gebeurtenissen van haar jeugd te verwerken door ze op een rijtje te zetten. Ze denkt na over haar vader die het gezin heeft verlaten voor een mooie, jonge vrouw op wie ook Anna hopeloos verliefd werd, over haar gekwetste moeder die zich zogenaamd sterk houdt, haar beste vriend die ze gedumpt heeft, haar zwakbegaafde zusje, haar anders-zijn. Tegelijkertijd probeert ze haar leven op te bouwen en is ze redelijk gelukkig.

Als ze op een dag een optreden van Flynn (17) bijwoont, valt ze voor haar. Later komen ze elkaar op straat weer tegen. Het klikt, al kan Anna dat eigenlijk niet geloven. Het blijkt toch echt zo te zijn en Anna beleeft haar eerste liefde met de wat ervarenere, aparte, biseksuele vrijbuiter Flynn.

Minutieus wordt vervolgens uit de doeken gedaan wat dit voor Anna betekent en hoe ze alles beleeft. Dit klinkt misschien niet erg spannend, maar dat is het wel. Het verhaal is op het scherp van de snede geschreven. Dat maakte dat ik het niet alleen erg spannend vond om te lezen, maar dat het me ook ontroerde, vertederde en vermurwde, het raakte me. En ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vond het heel herkenbaar.

Op mijn schouder zit nu een dame van een literaire leesclub die in mijn oor sist: 'Connie, dit is toch geen literatúúr!' En ik bitch terug: 'Moet dat dan altijd? Mag een boek niet eens een keer gewoon mooi zijn?'

Ik zal niet verklappen hoe het afloopt, lees dit Australische coming of age verhaal zelf maar. Het is tenslotte bijna vakantie.